Europa451, laboratorio di giornalismo transnazionale e europeo


 
Picture
Foto: rockcohen/Flickr
Kosmopolito è un blog scritto a più mani che si occupa di tematiche europee e transnazionali. Venerdì scorso ha pubblicato una guida dove spiega come funziona il giornalismo europeo di coloro che non hanno voglia di capire come funziona l'Ue né la sua complessità. Si tratta di venti punti, divertenti, dove ritroviamo molto di quello che leggiamo e, a volte, scriviamo. 

  1. Non sei sicuro di conoscere bene il funzionamento dell'Ue o delle sue istituzioni? Basta scrivere “Bruxelles”. 
  2. La Germania è percepita, in generale, come uno stato che ha un ruolo importante nelle politiche europee. Per questo i giornalisti sanno cosa devono scrivere: se la Germania è attiva in un ambito, basta sottolineare “l'egemonia tedesca”. Se lavorate per un giornale inglese aggiungete un riferimenti, seppur sottile, alla guerra. Se la Germania, al contrario, è assente da un ambito politico basta scrivere che ha abbandonato l'Ue e adottato, in maniera chiara, una strategia unilaterale. Anche in questo caso, se lavorate per un giornale inglese, il riferimento alla strategia sulla guerra ci sta. 
  3. Hai trovato un breve riferimento in un documento a proposito del tuo paese? Si tratta chiaramente di un piano malefico per minare la democrazia.
  4. Come regola generale: non è necessario fare delle distinzioni tra le diverse istituzioni e organizzazioni europee. In fondo a chi importa se si tratta del Consiglio d'Europa, del Consiglio dell'Unione europea, del Consiglio europeo, della Commissione europea, della Corte di Giustizia dell'Ue o della Corte europea dei diritti umani? Basta scrivere qualcosa su questi “eurocrati” (giudici europei stranieri e/o non eletti) che si permettono di interferire con il tuo amato paese. 
  5. Sei a Bruxelles e lo stesso giorno ci sono più eventi in contemporanea? Si tratta di un chiaro segno del fatto che l'Ue non si occupa dei soggetti veramente importanti (che sono quelli che tu stai seguendo, ovviamente). 
  6. Non sai cosa sta succedendo esattamente nell'Ue? Mica disturbarti a fare una telefonata a Bruxelles. Basta riprendere un vecchio argomento, magari di sei mesi fa. E sei sei ambizioso basta prendere la brochure di un partito o chiamarne direttamente l'ufficio stampa. 
  7. Hai trovato un'opinione o un dichiarazione “discutibile” di un deputato europeo? Basta iniziare l'articolo con “L'Ue prevede di”, o “Il Paese X vuole”. E ovviamente il deputato deve essere definito “influente”. 
  8. I fatti sono sopravalutati. Non perdere tempo ad andare a controllare i  documenti originali delle istituzioni europee. Non c'è bisogno di capire i libri bianchi, i verdi, i rapporti, le direttive o i regolamenti. Basta parlare delle idee dei “burocrati” europei. E se hai una buona idea su un argomento europeo non lasciare certo che i fatti la distruggano: in ogni caso nessuno verrà a verificare, perché l'Ue è noiosa e pericolosa. Inoltre, l'idea generale è che l'Ue produce dei regolamenti inutili e burocratici. 
  9. Usa il termine “burocrati europei” o “burocrati di Bruxelles”. O, se sei veramente pigro, basta “eurocrati”. A questo aggiungi: “non eletti”, “irresponsabili”, “corrotti”, “strapagati”, “privilegiati” e “pigri”. A questa lista, inoltre, puoi aggiungere quello che ti sembra manchi. Puoi anche parlare di “ufficiale europeo” o di “rappresentate” europeo, sopratutto se segui la regola numero quattro. 
  10. Non citare il fatto che i ministri possono avere un diritto di veto sulla politica europea. Parla di come la politica europea distrugge la sovranità nazionale. 
  11. Pensi che l'Ue sia troppo complicata e che tutto richieda troppo tempo? Semplice: basta spiegare, specie durante un summit, che un paese ha vinto e uno a perso. È la vita. È l'Ue. Più semplice di così. 
  12. Un buon titolo è indispensabile. Cerca sempre il buon attacco o il riferimento agli “eurocrati” o “all'impero”. La lotta, tanto, sempre tra “eurofili” e “euroscettici”. Non dimenticarlo. 
  13. I simboli sono più importanti della sostanza: ipezzi su cosa le persone hanno mangiato a colazione o a cena, le bandiere o gli inni, per esempio. E metti insieme, sempre, le storie personali dei leader europei con i pregiudizi nazionali. Sarai sorpreso, ma funziona sempre 
  14. I finanziamenti europei sono sempre delle storie interessanti. C'è la corruzione, lo spreco, i progetti originali. Ciononostante non parlare del fatto che i progetti hanno bisogno di essere co-finanziati. E non dare esempi positivi, rovinerebbero l'impatto della storia. In ogni caso il denaro europeo è qualcosa di cattivo. E, soprattuto, non cercare di spiegare perché esistono questi finanziamenti europei. 
  15. Il budget dell'Ue, così come le sue negoziazioni, sono un'ottima opportunità per i giornalisti pigri: puoi scrivere sul fatto che la contabilità dell'Ue non è stata convalidata in anni (senza parlare delle regole di audit), o su tutto il denaro che il tuo paese ha dato all'Ue (senza dire cosa ha ricevuto in cambio). E non fare l'errore mettere un link verso un calcolo ufficiale di costi e benefici. Se esiste è falso e, in generale, si tratta di un complotto. Usa piuttosto la citazione di un altro giornale o di un  think tank. E non fare domande su cosa l'Ue può fare con quelle somme. Parti, insomma, dal principio che Bruxelles spreca il denaro che riceve. E che le negoziazioni di budget sono come i summit: vedi il punto 11. E non dimenticare: non esiste un “interesse europeo”. 
  16. “Mercato unico” significa “concorrenza”. E questo può includere delle società straniere che vincono degli appalti  nel tuo paese. Se succede concentrati sull'aspetto “straniero” di queste società e parla di corruzione e del numero di posti di lavoro persi, non di quelli creati. Se sei un giornalista pigro e ambizioso parla anche delle regole europee, fatte per distruggere l'economia locale. 
  17. Non stancarti per imparare una lingua straniera, non serve nel giornalismo europeo. Tanto ci sono le agenzie stampa tradizionali. 
  18. 18. Iscriviti a tutti i think tanks e associazioni professionali che sono ritenuti importanti dai tuoi colleghi. Ogni tanto scrivi (o copia-incolla) un articolo. E non mettere dei link alle tue fonti. 
  19. Il contesto è sopravalutato. I titoli sono più importanti. Usa solo la migliore citazione, tanto il contesto non serve. Se hai bisogno di una buona citazione, ma è della settimana scorsa, usala ugualmente: non serve controllare se la situazione si è evoluta. 
  20. Un errore da novizio consiste nel discutere con coloro che criticano il tuo lavoro o che sono dalla parte opposta. Quindi non farlo. 

L'articolo viene dagli amici di Kosmopolito, qui. Su Twitter li trovate qui. La traduzione è nostra. 
Una versione in francese, tradotta da Fabrice Pozzoli-Montenay, è disponibile sul sito dell'Aje

 


Comments

Guido Izzo
11/21/2011 14:52

-- Come regola generale: non è necessario fare delle distinzioni tra le diverse istituzioni e organizzazioni europee. In fondo a chi importa se si tratta del Consiglio d'Europa, del Consiglio dell'Unione europea, del Consiglio europeo, della Commissione europea, della Corte di Giustizia dell'Ue o della Corte europea dei diritti umani? Basta scrivere qualcosa su questi “eurocrati” (giudici europei stranieri e/o non eletti) che si permettono di interferire con il tuo amato paese. --

be è logico che non si facciano distinzioni! anche perché, commissione esclusa, contano come il 2 a briscoli...

...e poi SI, sono degli pericolosi tecnocrati non eletti, non capisco il senso dell'articolo...perché ripetere l'ovvio...??'

Reply
01/17/2013 06:54

Thank you so much for the information you have shared with us!
I am impressed!

Reply
02/08/2013 16:05

Thank you so much for your this!
I am really impressed

02/25/2013 01:37

Your article is great, I do love it because it enriches my knowledge. I have bookmark this page for my future reference,

Thank you

05/14/2013 11:11

Thank you for another essential article. Where else could anyone get that kind of information in such a complete way of writing ? I have a presentation incoming week, and I am on the lookout for such information.

03/19/2013 01:01

Thank you for sharing such wonderful post with us, i found a lot of information from your post which helped me a lot.

Reply
03/19/2013 11:13

This post has helped me to have another perspective. I am researching this topic for a paper I am writing. Your article provided me great insight of my topic.

Reply
04/10/2013 22:07

Your blog is STELLAR! I mean, Ive never been so entertained by anything in my life! Your vids are perfect for this. I mean, how did you manage to find something that matches your style of writing so well? Im really happy I started reading this today. Youve got a follower in me for sure!

Reply
04/11/2013 04:05

You can see a lot of wrong approach in communicating this causes a lot of people wrong in doing so. This is one of the many avoided by many people of course.

Reply
04/11/2013 04:34

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It's always nice when you can not only be informed, but also entertained! I'm sure you had fun writing this article.

Reply
04/11/2013 04:44

This is a really quality post.I find this information through Google Search engine. I read your Article very carefully it is really very informatic Article,I bookmarked your site.

Reply
04/11/2013 10:32

Your blog is really incredible and the design is really top notch

Reply
05/08/2013 02:11

you have shared with us!

Reply
05/08/2013 02:11

I am really impressed

Reply
05/08/2013 02:13

so much for the information

Reply
05/08/2013 02:13

I bookmarked your site.

Reply
05/08/2013 02:14

the design is really top notch

Reply
05/08/2013 02:14

Your article provided me great insight of my topic.

Reply
05/08/2013 02:15

find this information through Google Search engine.

Reply
05/08/2013 02:15

communicating this causes a lot of people wrong in doing so.

Reply
05/08/2013 02:15

is really top notch

Reply
05/08/2013 02:16

You can see a lot of wrong approach

Reply
05/14/2013 11:12

This is a good place for the time spent a. I just found your blog informative and wanted to say I really enjoyed reading your messages.

Reply
05/22/2013 02:36

I really enjoyed reading your messages.

Reply
05/22/2013 02:37

i appriciate your compliments.

Reply
05/22/2013 02:37

It's late finding this thing. At least, it's a best thing to know that there are such events exist

Reply
05/22/2013 02:37

It's late finding this thing.

Reply
05/22/2013 02:38

I may check back again if you publish extra articles..

Reply
05/22/2013 02:38

Thank you pertaining to giving this excellent content on your web-site.

Reply
05/22/2013 02:38

I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. Ahaha my lucky day.

Reply
06/09/2013 03:02

joaca jocuri logice online

Reply
06/09/2013 03:02

fa cele mai noi chestionare auto

Reply
06/09/2013 03:02

joaca jocuri cu lupte pentru a deveni un luptator mai bun

Reply
06/09/2013 03:03

jocuri cu fotbal pentru toate varstele

Reply
06/09/2013 03:03

intra si joaca jocuri cu masini pentru toate varstele

Reply
06/13/2013 01:01

many thanks to the author. It is incomprehensible to me now, but in general, the usefulness and significance is overwhelming. Thanks again and good luck

Reply
06/14/2013 05:47

Brilliantly written…cheers to the blogger. This is something which I was searching from long back. Thank you for sharing such an informative post

Reply

Such a very informatics post, as I have browsed the majority of your posts. But I found this post is almost certainly where I got the most useful information for my research. It is really very interesting to read this particular post. I just would like to say thanks for your great efforts.

Reply
06/29/2013 04:08

These kind of post are always inspiring and I prefer to read quality content so I happy to find many good point here in the post, writing is simply great, thank you for the post.

Reply
Alberti
11/23/2011 13:09

Ebbene, perché nel tuo paese acade lo stesso e non dici nulla. Dai, vota Monti se puoi. ¡Cabestro!

Reply

The institute acts a partner and organiser at the European level for media companies, professional organisations, journalism schools and government bodies seeking to establish activities and projects. Thanks.

Reply
08/31/2012 05:35

Though there are many variations of journalism, the ideal is to inform the intended audience about topics ranging from government and business organizations to cultural aspects of society such as arts and entertainment. The field includes editing, photojournalism, and documentary. Thanks.

Reply
09/27/2012 00:11

After reading your blog post I am inspired with the writing and looking forward to write a blog on the same including my view points. I will share my writing content soon! About this blog post, very informative and inspiring as well. Good Job!

Reply
09/30/2012 06:50

Took me time to read all the comments about journalism, but I really enjoyed the article. It proved to be Very useful to me and I am sure to all the commenter here! It's always nice when you can not only be informed, but also entertained! I'm sure you had fun writing this article.

Reply
10/22/2012 04:06

Going abroad to europe can not only provide great life experience, but it can also offer invaluable job and education experience. There are many fashion hot spots in europe, such as milan and paris, so finding a school that offers fashion journalism can allow you to learn from the best while living in the most beautiful cities in the world. Thanks.

Reply
12/01/2012 04:04

Gangaur Realtech is a professionally managed organisation specializing in real estate services where integrated services are provided by professionals to its clients seeking increased value by owning, occupying or investing in real estate.

Reply



Your blog is perfect, and I like this article. I find the information I need.

Reply


There are certainly a lot of details like that to take into consideration.I read and understand the entire article and I really enjoyed it to be honest.

Reply
12/01/2012 04:10

I admire the valuable information you offer in your content articles. I will bookmark your weblog. I am quite certain i will learn lots of new stuff right here than anybody else!

Reply
12/27/2012 20:46

Excellent information on your blog, thank you for taking the time to share with us. Amazing insight you have on this, it's nice to find a website that details so much information about different artists.

Reply
01/25/2013 03:50

SRSG incorporated in 1997 with a vision to provide the technology of Apple Computers, the Services and Technical Support that is a match for its power and usefulness.

Reply
02/02/2013 20:54

Excellent information on your blog, thank you for taking the time to share with us. Amazing insight you have on this, it's nice to find a website that details so much information about different artists.

Reply
02/02/2013 20:55

SRSG incorporated in 1997 with a vision to provide the technology of Apple Computers, the Services and Technical Support that is a match for its power and usefulness.

Reply
02/02/2013 20:56

There are certainly a lot of details like that to take into consideration.I read and understand the entire article and I really enjoyed it to be honest.

Reply
02/02/2013 20:57

Your blog is perfect, and I like this article. I find the information I need.

Reply
02/02/2013 20:57

Took me time to read all the comments about journalism, but I really enjoyed the article. It proved to be Very useful to me and I am sure to all the commenter here! It's always nice when you can not only be informed, but also entertained! I'm sure you had fun writing this article.

Reply
02/02/2013 21:07

There are certainly a lot of details like that to take into consideration.I read and understand!

Reply
02/16/2013 05:18

These kind of post are always inspiring and I prefer to read quality content so I happy to find many good point here in the post, writing is simply great, thank you for the post.

Reply
02/24/2013 04:53

ce when you can not only be informed, but also entertained! I'm s

Reply
04/09/2013 03:21

punti sollevati sopra è molto importante leggere

Reply
04/16/2013 10:25

Doskonała nowina o projektowaniu instalacji fotowoltaicznych i systemów pv.

Reply

Un buon titolo è indispensabile. Cerca sempre il buon attacco o il riferimento agli “eurocrati” o “all'impero”. La lotta, tanto, sempre tra “eurofili” e “euroscettici”. Non dimenticarlo.

Reply
05/02/2013 04:57

it's a great time it's a useful information i like the way of sharing this information thanks for sharing it.

Reply
05/03/2013 02:44

This site i love it about guide to lazy journalism, thanks.

Reply
05/03/2013 02:45

Very nice, i loves the lazy guide!

Reply
06/03/2013 02:32

Deliver the presentation by expressing the importance of embracing the technology within the framework of accounting

Reply
06/03/2013 02:32

The Dog Cooling Mats are filled with non-toxic polymers that are activated when soaked in water. This reaction then creates an evaporative process which provides a cooling affect. It's that simple.

Reply
06/03/2013 02:32

Every advancement in information technology is accompanied by at least one ethical quandary. From Facebook to email updates, computer users are unaware of the fine balance between ethics and profit struck by providers. 

Reply
06/03/2013 02:32

Every advancement in information technology is accompanied by at least one ethical quandary. From Facebook to email updates, computer users are unaware of the fine balance between ethics and profit struck by providers. 

Reply
06/03/2013 02:32

Most of these government programs do not only cover dental services but also preventive health care programs.

Reply



Leave a Reply



Create a free website with Weebly